اگر یکم توی دنیای دیجیتال امروزه سرک بکشی یا باهش آشنا باشی ، زیاد با کلمه محتوا یا تولید محتوای مواجه شدی . میگن میخوای فروش بیشتر داشته باشی ، دنبال محتوای خوب باش ، میخوان مشتری وفادار داشته باشن ؟ با یک محتوای خوب برای معرفی خودت شروع کن ، اصلا میشنویم یک سری از همین تولید محتوا ، کسب درآمد دارن!!!
بزارید اول با مفهوم کلمه محتوا آشنا بشیم .
محتوا یا content چیست؟
محتوا ، اطلاعاتی ترغیب کننده هست که فرد در حین دریافت اطلاعات مفید و کاربردی ، بتونه با شما ارتباط برقرار کنه.
محتوا از زمان پیدایش آدم وجود داشته تا الان که من وشما به واسطه ی این دنیای دیجیتال داریم باهم برای درک دقیق تر مفهوم محتوا ، این مقاله رو دنبال میکنیم ، ولی الان بخوایم خیلی به عقب برگردیم باید بررسی کنیم که چطور شیطون تونست با یک محتوای خوب ، آدمو به خوردن سیب ترغیب کنه.
اگر یکم بیام به زمان های جلوتر باید به زمانی اشاره کنم که توی خونه هر کسی یک تلوزیون یا رادیو بود که شبا همه رو دور هم جمع میکرد. همین باعث شد توجه خیلی از کسب و کارهای بزرگ به این سمت کشیده بشه ک چه راهی بهتر از اینکه برای معرفی خورشون ، در تلوزیون دیده بشن یا توسط یک فرد خوش صدا در رادیو به مردم معرفی بشن، البته این روش هنوز هم هست و باید به این مود هم اشاره داشت که هزینه این روش از ابتدا خیلی بالا بود و هست.
یکم جلوتر بیایم به دهه 50 یا 60 که هر فروشنده یک نفر استخدام میکرد میذاشت جلوی در مغازش که با جملات هیجان انگیز بتونه رهگذرها رو با اجناسی که داره آشنا کنه و برای خرید مشتاقشون کنه . بازم یکم بریم جلوتر میرسیم به برگه های تبلیغاتی ای که برای معرفی کسب و کارشون یا محصولاتشون چاپ میکردن و توی سطح شهر پخش میکردن که البته این روش هم هنوز دیده میشه اما دیگه باید این روش هم منسوخ بشه ، آخه چرا این همه کاغذ استفاده بشه وقتی راه های جدید و بهتری وجود داره .
خلاصه که از این قبیل روش های تولید محتوای قدیمی خیلی وجود داشت که الان یا منسوخ شدن یا باید دیگه کم کم روشون خط کشید. چرا؟؟ چون الان با این همه پیشرفت در تکنولوژی ، دیگه تولید محتوا به روش های کم هزینه تر و بازدهی بیشتر تبدیل شده و بیشترین ابزاری که الان در دسترس همه اقشار مردم میبینیم موبایل و لپ تاپ و سیستم های کامپیوتری هست که به واسطه اینترنت ، میشه دو شخص از دورترین نقاط کره زمین با هم ارتباط برقرار کنن . پس بهترین مکان برای نمایش یک کسب و کار کجا میتونه باشه ؟ هر وسیله ای که در بستر اینترنت قرار داره.
در حال حاضر بسترهایی به واسطه دنیای دیجیتال فراهم شده که شما میتونید در اون به معرفی خودتون ، کسب و کارتون ، محصولاتتون ، توانمندی هاتون و ….. بپردازید و افراد زیادی با شما آشنا بشن.
حالا باید ببینیم چطور میتونیم از این بسترهای دنیای دیجیتال در جهت پیشرفت کسب و کارمون استفاده کنیم؟؟
قبل از این به بررسی مفهوم محتوا اشاره کردیم و حالا میخوایم با انواع محتوا آشنا بشیم.
انواع محتوا

- محتوای متنی
محتوای متنی ، یعنی اینکه شما بتونید به واسطه نوشتار یک متن به معرفی محصول یا کسب و کارتون بپردازید. تولید محتوا به دنبال برقراری ارتباط پایدار و دو طرفه با مخاطب هست . هرچقدر متن شما خوانی و صداقت بیشتری داشته باشه ، مطمئنا مخاطب بیشتری به خودش جلب میکنه.
کجا میشه از محتوای متنی استفاده کرد؟؟
اولین کاربرد این نوع محتوا در سایت ها هست که شما باید با استفاده از قوانین تولید محتوا ، متن هایی برای معرفی محصول مورد نظرتون بنویسید . در این متن ها باید قوانین سئو و اصل صداقت رعایت شده باشه و در عین حال جذابیت داشته باشه تا مخاطبو درگیر خودش بکنه. اینکه قوانین برای داشتن یک محتوای متنی درست چی هست در مقاله اصول محتوا نویسی بیان شده.
- محتوای تصویری
محتوای متنی ، عکس یا عکس نوشته ای است که قادره مفهوم شما را در کمترین زمان با بالاترین سطح درک به مخاطب منتقل کنه .
برای مثال میشه به فروشگاه های فروش آنلاین اشاره کرد که با انتشار عکس یکی از محصولاتشون به جای توصیف نوشتاری اون ، میتونن به راحتی محصولشونو در کمترین زمان و با بهترین کیفیت به مخاطب معرفی کنن یا محتواهای آموزشی ای که به صورت مختصر روی عکس های مرتبط به مخاطب ارائه میشه.
- محتوای صوتی
گاهی بهتره شما به جای استفاده از محتوای متنی ، همون نوشته را با فردی خوش صدا به صوت تبدیل کنید. در حال حاضر بخاطر کمبود وقت و حوصله ، مردم به این نوع از محتوا بسیار علاقه مند شدن.
برای مثال از این نوع محتوا میشه به کتاب های صوتی ، پادکست های صوتی ، قصه های شب در رادیو و مواردی از این قبیل اشاره کرد.
- محتوای ویدئویی
زمانی که شما برای انتقال مفهوم ، نیاز به تولید ویدئویی از خودتون یا محصولتون و … داشته باشید ، محتوایی در قالب صوت و تصویر فراهم میشه که تولید ویدئو میکنه.
این نوع از محتوا طرفداران زیادی داره چون هم شنوایی و هم بیایی مخاطب رو هم زمان به موضوعی که شما میخواید منعطف میکنه و تاثیر بالایی هم در ببیننده داره.
برای مثال از این نوع محتوا میشه به ویدئوهای آموزشی در زمینه آشپزی ، کلاس های کنکور ، معرفی شخصی خاص و بسیاری از این موارد اشاره کرد.